Winnaar Witteveen+Bos-prijs voor Kunst+Techniek 2014

Geert-Jan Hobijn

Geert-Jan Hobijn (Amsterdam, 1959) is geluidskunstenaar, afgestudeerd in fiscaal recht. Hij studeerde kunst aan de Rijksakademie in Amsterdam en in 2000 richtte hij het platform Staalplaat Soundsystem op. Via Staalplaat Soundsystem werkt hij, vaak samen met anderen, aan zeer uiteenlopende, telkens unieke geluidsprojecten. Staalplaat Soundsystem is verantwoordelijk voor onder meer mechanische orkesten, interactieve geluidsinstallaties en (kinder)workshops.

 

Bio 

Geert-Jan Hobijn (Amsterdam, 1959) is geluidskunstenaar, afgestudeerd in fiscaal recht en studeerde kunst aan de Rijksakademie in Amsterdam. Begin jaren 80 begon hij het eigen platenlabel Staalplaat, dat daarnaast bestond uit een radioprogramma, winkel en tijdschrift. De selectie van de artiesten en het ontwerpen van de cd-hoezen nam hij voor zijn rekening, het label stond bekend om zijn vaak buitenissige hoesontwerpen. Rond 2000 besloot Hobijn zich meer te concentreren op zijn kunstzinnige fascinatie voor geluid, waartoe hij het platform Staalplaat Soundsystem oprichtte. Via Staalplaat Soundsystem werkt hij, vaak samen met anderen, aan zeer uiteenlopende, telkens unieke geluidsprojecten.

 

Hobijn hoort in alledaagse geluiden geen lawaai, maar mogelijk bruikbare klanken. Hij hanteert een ander onderscheid tussen geluid, lawaai en muziek dan de meeste mensen en is daarbij grenzeloos nieuwsgierig naar de mogelijkheden van geluid en de effecten ervan op de omgeving. Staalplaat Soundsystem is onder meer verantwoordelijk voor de schepping van mechanische orkesten, die veelal worden samengesteld uit allerlei consumentenelektronica, zoals boenmachines, wasmachines, stofzuigers en ventilatoren.

 

Over de mechanieken en de manier waarop zijn werken in elkaar zitten, doet Hobijn niet geheimzinnig: als mensen zien waar het geluid vandaan komt, gaan ze makkelijker mee in de beleving. Geluid heeft van zichzelf al genoeg mystiek, dat behoeft geen versterking door middel van verhullend vormgegeven werken. De interactiviteit en de zichtbare mechanieken van de werken blijken ook kinderen enorm te fascineren. Sinds 2005 geeft Hobijn daarom ook workshops, zoals 'instrumenten bouwen' voor kinderen.

Typerend is dat Hobijn met zijn kunstprojecten vaak in generaties werkt: het werk evolueert in elkaar opvolgende edities. Voor de expositie in de Bergkerk, getiteld Om, die door Geert-Jan werd ingericht ter gelegenheid van de Kunst+Techniek-prijs 2014, werd in de kerk een binnenversie van Composed Nature verwezenlijkt. Het trok een recordaantal bezoekers van meer dan 5.700 belangstellenden.

 

 

Lees ook:

 

Expositie 'Om', Bergkerk

Werk Geert-Jan Hobijn

De jury

De onafhankelijke jury bestaat uit een voorzitter en twee of drie juryleden. Bij de selectie van een winnaar spelen verschillende invalshoeken een rol. Daarom hebben de vier juryleden verschillende achtergronden en zijn zij in verschillende rollen actief binnen de kunst- en cultuursector. Zij zijn bijvoorbeeld zelf kunstenaar, kunstrecensent, curator of verbonden aan een toonaangevende culturele instelling. Maak hiernaast kennis met de jury van dit jaar.
Juryleden voorafgaande jaren
2019
Margriet Schavemaker trad in 2013 toe tot de jury van de Kunst+Techniek-prijs. Schavemaker is kunsthistoricus, filosoof en mediaspecialist en vervult de functie van hoofd collecties en onderzoek in het Stedelijk Museum Amsterdam.
In 2012 nam Olof van Winden plaats in de jury van de Witteveen+Bos-prijs voor Kunst+Techniek, in 2013 werd hij voorzitter van de jury. Hij is oprichter en directeur van het Haagse festival TodaysArt en was, tot de sluiting ervan eind 2012, directeur van het NIMk (Nederlands Instituut voor Mediakunst).
Joost Rekveld (1970) wordt als kunstenaar gedreven door de vraag wat de mens kan leren in dialoog met machines. Sinds 1991 bestaat zijn output hoofdzakelijk uit experimentele films die wereldwijd worden vertoond. Naast kunstenaar is hij docent en curator. Hij trad in 2013 toe tot de jury van de Kunst+Techniek-prijs.
Alex Adriaansens is directeur van V2_, het kunstinstituut dat hij in 1982 heeft helpen oprichten, en daarnaast directeur van het Dutch Electronics Arts Festival (DEAF). Hij werd in 2013 lid van de jury, maar heeft via zijn werk bij V2_ al uitgebreid met de Witteveen+Bos-prijs voor Kunst+Techniek kennisgemaakt.

Boek

cover book
2014
Geert-Jan Hobijn
cover book