Winnaar Witteveen+Bos-prijs voor Kunst+Techniek 2009

Felix Hess
De geluidbeestjes van Hess leverden hem erkenning op als pionier op het gebied van het nieuwe denken over kunstmatige intelligentie en kunstmatig leven. Hess demonstreert hoe complexe natuurlijke verschijnselen te herleiden zijn tot simpele wisselwerkingen tussen eenvoudige onderdelen.

Bio

Beeldend kunstenaar Felix Hess (1941-2022) studeerde natuurkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen van 1959 tot 1967. In 1975 promoveerde hij cum-laude op een baanbrekende studie naar aerodynamica en beweging van boemerangs, waar tot dan toe slechts cultureel onderzoek naar gedaan was. Als kunstenaar maakt hij verschijnselen zichtbaar die onze zintuigen normaal gesproken niet kunnen waarnemen. Zo reageren zijn windvaantjes op minieme luchtbewegingen en registreren zijn druklampen verschillen in luchtdruk.

Van 1975 tot 1979 werkte Hess aan de Universiteit van Adelaide te Australië als wiskundige. Hij raakte in die periode geïnspireerd door de communicatie van brulkikkers. Later maakte Hess 'geluidbeestjes'. Deze beestjes maken, net als brulkikkers, geluid en reageren op elkaar, maar zwijgen zodra ze ander onbekend geluid waarnemen. Sinds dat moment maakte Hess verschillende installaties die te maken hebben met natuur, interactie, zintuigen en stilte.

In 2003 won Hess de Witteveen+Bos-prijs voor Kunst+Techniek voor zijn oeuvre. De jury omschreef Hess als een kunstenaar die 'onze zintuigen opnieuw opent en ons stil laat staan in verwondering'.

 

Lees meer over Hess' onderzoek naar boemerangs

 

Expositie Hess