Winnaar Witteveen+Bos-prijs voor Kunst+Techniek 2009

Edwin van der Heide
Edwin van der Heide werkt als kunstenaar en onderzoeker op het gebied van geluid, ruimte en interactie. Zijn werk laat zich moeilijk definiëren in traditionele termen als muziek, geluidskunst of mediakunst, omdat hij vaak werkt met specifieke kenmerken van een medium.

Bio

Edwin van der Heide (1970) studeerde Sonologie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar hij in 1992 afstudeerde. Hij werkt als kunstenaar en onderzoeker op het gebied van geluid, ruimte en interactie. Het is moeilijk zijn huidige werk te definiëren in traditionele termen als muziek, geluidskunst of mediakunst, omdat hij vaak werkt met specifieke kenmerken van een medium. Dit medium wordt niet enkel gebruikt om iets over te brengen, de kenmerken worden een belangrijk onderdeel van het werk. Van der Heide verbreedt het begrip ´muzikale taal´ in een ruimtelijke, interactieve en interdisciplinaire richting. Bovendien gaat zijn werk voorbij aan de traditionele concertvorm. Het resultaat kan een installatie, een performance of een environment zijn. Vaak wordt het publiek midden in het werk geplaatst en uitgedaagd om het actief te verkennen, te reageren op en een relatie aan te gaan met het werk. Van der Heide exposeert dezelfde installaties vaak meerdere malen. De verandering van context zorgt ervoor dat zijn werk anders wordt ervaren. Zo exposeerde hij Pneumatic Sound Field in 2007 op het plein van Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam tijdens de expositie DEAF07 van V2_ en op de tentoonstelling Klangstätten (2009) in Braunschweig. De besloten omgeving van het plein van Museum Boijmans Van Beuningen gaf het werk een ander, meer gesloten karakter dan het publieke, met bomen omgeven parkje in de binnenstad van Braunschweig. Ook akoestisch waren ze tegengesteld aan elkaar.

Zijn werk wordt veelvuldig in binnen- en buitenland geëxposeerd. Permanente installaties zijn het Waterpaviljoen (1997-2002) op het eiland Neeltje Jans en het Son-O-House (2004-heden) in Son en Breugel, die onder meer in samenwerking met architect Lars Spuybroek tot stand zijn gekomen. Ook fungeerde Van der Heide meerdere malen als curator. Voorbeelden zijn het  Dissonanze Festival in Rome (2006) en samen met Joost Rekveld Sonic Light (2003) en Wormhole Dordrecht (2008). In 1995 werd Van der Heide uitgenodigd te doceren aan de interfaculteit Image and Sound/ArtScience van het Koninklijk Conservatorium en de Koninklijke Kunstacademie in Den Haag. Sinds 2002 is hij werkzaam als docent aan het Media Technology MSc programma van de Universiteit Leiden. In 2007 werd hij docent en onderzoeker bij het Leiden Institute for Advanced Computer Science (LIACS) en is van daaruit ook inhoudelijk betrokken bij de Media Technology masteropleiding. In het eerste halfjaar van 2009 bekleedde hij de Edgard-Varèse-leerstoel aan de TU Berlijn.

 

Meer informatie: http://www.evdh.net/

Bekijk ook dit interview met Van der Heide

 

Expositie Van der Heide, Bergkerk

Boek